zondag 24 februari 2019

Za 23/02/2019 Een voorval dat slecht had kunnen aflopen


Voor een eerste rondrit op Tenerife zonder bagage trekken we meteen de bergen in door het 'Parque Rural de Anaga'. Het wordt meteen een behoorlijk pittige rit van 60km met maar liefst 1.289 hoogtemeters en zoals het wel vaker is op de Canarische eilanden is het één lange beklimming gevolgd door een lange afdaling. Tijdens de afdaling stoppen we in La Laguna, de vroegere hoofdstad van Tenerife. We slenteren wat door de straten om de mooie beschilderde huizen te bewonderen. Een schilderachtig stadje, zeker een bezoekje waard.
Wanneer ik onderweg even langs de weg ga staan om op MJ te wachten komt er een man en een vrouw naar me toe. De man vraagt of ik een euro kan wisselen, zogezegd om te bellen. Dat vind ik al een rare vraag temeer daar de vrouw even verderop op een smartphone zit te tokkelen. Dan wil de man plots weer een briefje van 10 euro wisselen voor twee van 5. Wanneer ik mijn portefeuille neem staat hij plots aan de andere kant van mijn fiets zodat hij goed kan zien wat er in mijn portefeuille zit. Dan wil hij plots toch weer muntjes in plaats van briefjes. Wanneer ik mijn portefeuille weer wegstop en opnieuw mijn portemonnee neem zie ik dat hij met zijn hand in mijn stuurtas wil geraken. Nu is het wel overduidelijk wat zijn bedoeling is. Ik geen hem een tik op zijn hand en duw hem naar achteren. Gelukkig was ik nog net wantrouwig en alert genoeg want dit had anders wel eens een zeer nare ervaring geweest. Wanneer ik het even later aan MJ vertel zegt ze dat de man aan haar ook al gevraagd had om geld te wisselen. Dit voorval zal er wel voor zorgen dat we in de toekomst nog voorzichtiger zullen zijn. Het waren geen Spanjaarden, aan hun taal te horen waren het Oost-Europeanen of Russen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten